Logga in
Meny
Startsida
Intresseanmälan
Hur fungerar det
Hur fungerar det
Schemamodul bygger på att du som schemaläggare jobbar som vanligt i ditt schemaläggningsprogram (Novaschem). När dina ändringar är gjorda, sparas schemat som en mdb-fil (Databas fil för Microsoft Access), som sedan laddas upp hit på schemamodul. Därefter väljer ni att synkronisera kalendrar för elever och lärare.
Uppsättning
Men för att komma dit, behöver systemet sättas upp. Det första som måste läggas till är Sekreterare. Sekreterare är användare som har behörighet att uppdatera elevers och lärares kalendrar. Vilka behörigheter som Sekreteraren skall ha i respektive kalender, beskrivs i följande instruktioner:
För Google kalender
För Microsoft Outlook (Manuell inställning)
Om det är Exchange Server som ni vill använda, kan ni även verifiera att just er Server klarar kraven för schemamodul.
Klicka här
för att läsa mer.
En elevs eller lärares kalender identifieras med dess E-postadress, som med fördel kan fyllas i direkt i Novaschem eller givetvis också direkt i systemet.