Konfigurera för Exchange Server 2007, 2010, 2013 eller 2016

För att kommunicera med Exchange Server, använder Schemamodul EWS (Exchange Web Service). Normalt brukar den vara installerad under adressen https://<exchangeserver>/EWS/Exchange.asmx. För att Schemamodul ska kunna koppla upp sig mot EWS, måste tjänsten vara åtkomlig från Internet. Verifiera att just er Exchange Server går att kommunicera med, har Microsoft lagt upp Remote Connectivity Analyzer. Ett verktyg för att kontrollera att just er EWS är åtkomlig. Klicka här för en instruktion hur ni använder analysverktyget.

Lägga upp "Sekreterare"

Skapa användare (Sekreterare) i Exchange med en E-postbrevlåda (mailbox), detta kan beställas av er IT-avdelning eller Exchange Administratör. Denna användare ska konfigureras att ha Författare-behörighet (Author) i de kalendrar som ska uppdateras (Lärare, elever, klass och sal-kalendrar). Det finns två sätt att sätta den behörigheten. Antingen att varje användare ger sekreteraren behörighet enligt följande instruktion eller be din Exchange Administratör om hjälp med att köra följande Powershell skript per användare som ska ge behörighet.

Add-MailboxFolderPermission -Identity elev@contoso.com:\Calendar -User sekreterare@contoso.com -AccessRights Author